Dokonalý Hyundai?

Kvůli úrazu trávím posledních pár měsíců až moc hodin sledováním TV. Nemohl jsem přehlédnout reklamy automobilky Hyundai, Škoda, BMW s Xdrive. Ale jediný Hyundai, je ve své kampani relativně agresivní a opírá se o domácí značku. U i20, jsem to nějak neřešil, je to opravdu konkurent nové Fabie, ale po shlédnutí reklamy na rodinné kombi typu ix20, tak jsem myslel, že jsem se zbláznil nebo špatně šlyšel. Buď mají použitou zvukovou stopu k jinému modelu nebo se snaží lidem podsunout svůj vůz stylem, když ptáčka lapají….

Nedalo mi to a tak jsem se rozhodl, že se podívám na oficiální stránky Hyundai. Mezi Čechy relativně oblíbená značka, reklama na levné, suprové, úžasné, nejlepší malé vozy, s obrovským prostorem uvnitř, které si za dané peníze v nižší třídě můžete pořídit (Bohužel tomu až tak úplně není).

Abych se vrátil k tématu. Podle reklamy je iX20, ideální rodinný kombík a na internetu se pyšní kategorií MPV. Ehm… Viz. fotografie…
Hyundai_ix20_02

Hyundai řadí papírově svůj vůz do kategorie MPV, tedy rodinného vozu typu Renault Scenic nebo Espace, Chrysler Voyager apod. Už Vám dochází, na co tím narážím? Jak může někdo rozměrově o pár cm větší vůz, než jsou klasické hatchbacky, řadit po bok opravdu prostorných rodinných vozů, do kterých naložíte celou rodinu a zavazadla na týdenní dovolenou?? Reklama krásná, děti jsou veselé, variabilita zavazadlového prostoru je fajn, ta dokáže hodně pomoci (bez ironie), ale celkové rozměry? Když si sám vzpomenu, jak jsme jezdili s rodiči v hatchbacku Fabie na 10ti-denní dovolenou. Rodiče, já + pes a zavazadla, byla cesta utrpením, protože jsem měl kolem sebe namačkaná zavazadla. Prostě to nebylo kam dát a to jsme jeli jen ve třech. A i když je iX20 je rozměrově opravdu o pár cm větší, moc to rodině nepomůže. Dalším faktorem, na který vzpomínám nerad, byla uřvanost maloobsahového benzínového motoru při jízdě do sebemenšího kopce. To na komfortu jízdy na dovolenou také moc nepřidalo.

Když už jsem zmínil motor. Předností rodinného vozu by měl být i levný provoz, že? Po přečtených recenzích majitelů i redaktorů, každý udával spotřebu kolem 7 litrů a ve městě kolem 9-ti litrů s prázdným vozem (to není tak špatné). Ale málokdo Vám sdělí údaje o razantním zvýšení spotřeby, když se vůz zatíží. To je ale problém většiny dnes proklamovaných ekonomických vozů s nízkým obsahem, nejen Hyundaie. Pokud jezdíte sami, spotřeba může být nízká, ale naložte do auta náklad nebo jeďte společně s kamarády na výlet a uvidíte, jak bude motor trpět, vůz bude líný a aby se rozjel, musíte ho vytáčet a vás to bude stát úplně stejně, jako byste jeli s vozem o obsahu minimálně 2.0, jen s tím rozdílem, že Vám to nepojede a posádka se bude muset těsnat…

Zpátky k Hyundai. Prolistoval jsem ještě nabídku ix20tky ve verzi CROSS. Další vykouzlený úsměv na tváři… :)
Oficiální text ve stažitelné brožuře: „Model Cross přidává unikátní offroadový stylingový paket, který mu pomáhá ještě lépe obstát v náročných městských podmínkách či při vyjížďkách mimo zpevněné komunikace. Vaše cesty, ať už povedou kamkoli, se stanou zážitkem díky 16′′ kolům z lehkých slitin a offroadovému paketu skládajícímu se z upraveného předního a zadního nárazníku v unikátním designu se stříbrnými středními díly a bočních nástavců prahů a lemů blatníků, které Vás ochrání před nečekanými nástrahami.

Takže abych to shrnul, verze CROSS. Očekával bych podle názvu výbavu, která mi pomůže zdolat nějakou vedlejší cestu lesem nebo příjezdovku na chatu. Tudíž vyšší podvozek, náhon na všechna 4 kola + pro neřidiče nějaké asistenty. Asistenty dostanete, pomohou Vám se rozjet do kopce stylem, že vám podrží na několik sekund brzdu a Vy se v klidu můžete věnovat spojkovému pedálu s plynovým a dále se o plynulost rozjezdu má postarat klasický TCS (zabrání prokluzu kol), ale stále máte náhon pouze na přední nápravu?! Další zarážející fakt je ten, že světlá výška vozu je naprosto stejná, jako u standartní i20-ky. Takže v zimních podmínkách nebo zabahněné cestě si jistě užijete hodně zábavy.. Vy a lopatka a další nářadí na vyprošťění… Co tedy vlastně dostaneme ve verzi CROSS? Pouze asistenta rozjezdu do kopce a plastová pozlátka. To je vše :D

Na závěr bych chtěl jen říci, že pro reklamu v kategorii rodinného vozu bych raději použil Hyundai i30, i ve verzi hatch (ten už je opravdu rozměrově přijatelnější). Ideálně i40 kombi. iX20 je podle mě vhodný maximálně pro rodinu s jedním dítětem do určitého věku. A nějaký ten crossover? Hyundai rozhodně ne… :) Bohužel plno lidí se dnes nechává zlákat pozlátky, skvělými papírovými údaji výrobce a honba za co nejlepším produktem s co nejnižší cenou, je občas přivede na špatnou cestu. Neříkám, že Hyundai je špatná automobilka, má co nabídnout, ale s hodnocením svých vozů v reklamách to přehání a často nabízí mix mezi různými kategoriemi, po kterých lidé prahnou, ale ve skutečnosti nedostanou plnohodnotně ani jednu z prezentovaných vlastností daných kategorií. (ix20, údajně rodinný vůz s obrovským prostorem. Je sice větší než klasický hatch i20, ale pořád je to menší vůz a rozměry rozhodně nedosáhne na plnohodnotné kombi nebo skutečné MPV. Nízká spotřeba a verze CROSS? To už jsem popsal výše atd.)

Back to top