Duch 70.-tých let zpátky ve Formuli 1?

FIA se snaží udělat závody zajímavějšími

Pamatujte si ty staré časy? Nebo znáte záběry z těch let? Mám na mysli 70.léta…

V70.-tých a na začátku 80.-tých let vypadaly Formule 1 jako opravdová závodní auta. Působily účelně, rychle a se skvělými proporcemi už na pohled bylo jasné, že to jsou vozy pro opravdové řidiče! Ne, že by tomu dnes bylo jinak, ale dojem z těchto starých vozů je prostě jiný, surovější.

Léta šla dál a stroje se staly tak širokými, že vozy nebyly ničím jiným, než jen kola připevněná k ramenům podvozku. A někdy kolem roku 2000 se vozy F1 dostali do druhého extrému, kdy se zavěšení co nejvíce zcvrklo k tělu, ale kola zůstala stejná (245F /325Rmm). Myslím, že důvodem pro změnu byla snažší možnost předjíždění, díky rozměrům, ale bylo i plno dalších možností, jak toho docílit, jen si pokládám otázku, jestli tohle byl jediný racionální způsob nebo ne. Mrzí mě, že vozy F1 z dřívějších let vypadají mnohem dramatičtěji než dnes.


Nyní se ale dostala na povrch zpráva,
že dodavatel pneumatik Pirelli věří, že by návrat širších pneumatik do Formule 1, v průběhu několika příštích letech pomohl, aby se „wow faktor“ závodů Formule 1 vrátil zpátky.

Jak AUTOSPORT odhalil minulý týden, technici F1 a FIA diskutují nad způsoby, jak vozy upravit tak, aby byly více zajímavé a produkovaly více zážitků pro řidiče.

Jedním ze způsobů,je právě nasazení šírších pneumatik, které by pomohly zlepšit přilnavost v zatáčkách a potenciálně umožňují řidičům, aby „tlačili více na pilu“ a celkově byl sport pro diváky zase zajímavějším.

I když rozhovory na toto téma jsou v rané fázi, ředitel Pirelli Motorsport Paul Hembery je přesvědčen, že zvýšení velikosti pneumatik je dobrá věc, jsou tyto úpravy možné nejdříve v sezóně 2017.

Volný překlad citací z rohovorů pro italský magazín Autosport:

„Vedli jsme o tom diskuze s Charliem  (Whiting, ředitel závodů F1) a vždy říkáme, že jsme otevření všemu, co tento sport bude potřebovat“, řekl Hembery pro Autosport.

„Širší pneumatiky? To zní slibně. Myslím, že když vidíte fotografie vozů z 1970, to není tak extrémní, jako u dragsterů, ale stejně si pomyslíte „Wow, podívej se na to!“.

Paul Hembery

„V současné době jsou pneumatiky z určitého úhlu pohledu  a jsme otevřeni k této diskusi. – Jen je třeba na to včas upozornit…“Bernie Ecclestone

I když šéfové F1 doufají, že se provedou změny na autech, jako je rostoucí přítlak a ladění designu karoserie, už v příštím roce, Hembery si myslí, že změna pneumatik může být nejdřív až sezonu po.

Doslova řekl: „Pro sezonu 2016 by bylo velmi, velmi obtížné toho dosáhnout, nejdříve však v roce 2017.“

„Je také logické, že musíme počítat s časovým rozmezím, co máme, protože naše smlouva končí na konci roku 2016. Takže je nutné počítat i s tímto faktorem.“

Současné pneumatiky F1 jsou 245mm široké na přední a 325mm široké na zadní nápravě. Hembery je přesvědčen, že dobrým cílem budou pneumatiky širší než 400mm.

„Byl bych rád, dostal rozměry nad 400 mm – protože to i zní líp. Je to jako bychom měli 1000bhp – to by bylo také skvělé. Myslím, že část našeho sportu potřebuje, aby se dostala velká čísla zpět.“

Co myslíte, oživí širší pneumatiky tento kultovní motorsport, uvidíte takovéto změny rádi nebo Vám vyhovuje nynější nastavení závodů Velkých cen??

Můžete zhlédnout téměř hodinový dokument z prostředí těchto závodů v jejich zlaté éře:

Back to top