VW se nevzdává. Oznámilo další generaci Phaetonu

Další pokus o další neprodejný model?

Zatímco Phaeton byl recenzemi relativně dobře hodnocený, ukázalo se, že pozice Volkswagenu je stále společností brána jako spíše lidová značka, protože zákazníci s vyššími nároky na luxus si po celém světě volili v naprosté většině modely jiných automobilek. A upřímně, i když se mi Phaeton jako takový velmi líbí, také si myslím, že s jeho cenovkou by většina lidí raději volila automobil značky Audi, BMW nebo dokonce i Jaguar. Řekněte si sami v duchu, co zní líp. „Mám doma A8. Mám doma Jaguára. Nebo mám doma Phaetona.“ Plno lidí ani nebude vědět, o čem je řeč. Vzbudí to zvědavost a tak na řadu přijde automobilka. A budete muset říct: „Je to Volkswagen.“ A už si to málokdo spojí se slovem luxus. Byť Volkswagen nevyrábí úplně špatná auta, na pozici luxusních limuzín prozatím nemá jméno. Ale navzdory všemu to vypadá, že Volkswagen svůj pokus o vstup na pozici luxusních vozů stále nepohřbil.

V USA se tento luxusní sedan přestal úplně prodávat už od roku 2006, kvůli extrémně nízkým prodejům a v Evropě na tom nebyl o nic lépe. První modely Phaetonu už pomalu stárnou a tak se automobilka rozhodla tlačit svou limuzínu do nové generace i přes konkurenci domácích a daleko lépe přijímaných modelů jako je např. A8, dokonce i britský Bentley Continental Fyling Spur měl větší odběr.

I když tento krok z obchodního hlediska vůbec nezní logicky, vedení VW je skálopevně přesvědčeno o nutnosti učinit Phaeton úspěšným vozem. Podle tržních analytiků v rozhovoru pro Reuters, rozvoj další generace luxusního sedanu na platformě MLB může stát 650.000.000 eur (18 biliónů CZK), a to navzdory úsporám při použití platformy AUDI A8.

Reuters připomíná, že VW produkoval v roce 2013 jen 5812, a v letech 2002-2012 údajně automobilka tratila 28.000 eur (cca 780.000 CZK) na každém prodaném kusu. Naopak například, Mercedes-Benz prodal 103.737 kusů své nové třídy S v roce 2014, což je obrovský skok o 82,2% oproti předchozímu roku.

Rozhodnutí udržet Phaeton se nezdá jako rozumný krok v době, kdy strategie značky je nyní ve snižování nákladů. Šéf a hlavní manažer VW Martin Winterkorn v loňském roce oznámil plán na záchranu v částce 5.000.000.000eur (cca 140 biliónů CZK) ročně v dalších letech. Tento plán měl údajně také odrovnat méně ziskové modely, což odporuje logice znovuvývoje Phaetonu.

Zdá se, že VW se nechce jen tak zbavit Phaetonu. Dokonce i někteří šéfové VW jsou poněkud zmatení rozhodnutím vedení firmy. Na otázku, co si o tom myslí odpověděl, například i hlavní manager prodeje Volkswagenu v USA: To je nebezpečná otázka. Je to nabídka navzdory logice možného objemu zákazníků.

Další generace Phaetonu je  naplánována jít do prodeje v Evropě v roce 2017 nebo 2018, podle agentury Reuters, je to údajně o rok později, než se dříve spekulovalo. Na americkém trhu se údajně objeví s ročním zpožděním, 2018 nebo 2019 s nabídkou verzí Plug-in hybrid a případně i se vznětovým motorem. Přibližná cena se odhaduje kolem 70.000 USD ( 1.7milionu CZK).

Back to top